Jag grottar ner mig i mörkret

Aaaah, vintern är kommen. Detta brukar innebära snöbollar, lussebullar och pepparkaksbakning. Inte minst, betyder detta också att hela Östersund, denna stad som under sommaren nästan alltid kommer i topp på antal soltimmar (men kanske inte temperatur...), försätts i mörker. Då jag går i skolan den delen av dagen det är ljust, blir vintern med andra ord en vandring genom en svart värld.

Mitt i denna eviga natt, brukar jag få en liten annan stämning än andra årstider. Jag kanske inte själv blir deppigare, men har märkt att jag brukar göra betydligt deppigare grejer.

Exempel: Då jag på sommaren brukar gilla att ackompanjera långa bilturer i solsken med Beatles och glad elektronisk musik, blir oktobermånad lite av en övergångsfas. Nu är det istället Tom Waits, My Bloody Valentine, Joy Division och Arcade Fire som ag pumpar i hörlurarna.

Jag tänkte hälsa mörkret välkommen, med en liten lista på förtvivlade, deppiga, nattsvarta tjut. "God jul!"

Van Der Graaf Generator - A Plauge Of Lighthouse Keepers
Depeche Mode - Black Celebration
Joy Division - She's Lost Control
Nick Cave & The Bad Seeds - From Her To Eternity
Arcade Fire - Black Mirror
Pink Floyd - Us And Them
Boards Of Canada - Music Is Math
Magazine - Motorcade
"I hear her crying too, her tears com splashing on down, leaking through the cracks, down upon my face, I catch them in my mouth, I catch them in my mouth, I CATCH THEM IN MY MOUTH!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0