Filmen som gud glömde

Hejsan, vem du nu är som läser detta. Jag är 16 år och bor i Östersund. Otroligt originellt va?
Nu kanske du som läsare bygger upp en bild av mig. Jämtland är länet i Sverige där flest har klamydia, vi har dessutom oändligt med skog och isbjörnar som springer vilda på gatorna; Med andra ord borde de flesta av oss vara sexgalna skogshuggare. Tyvärr är så inte fallet, även om man möt en och annan sån här
Nej, jag är faktiskt varken sexgalen eller skogshuggare, snarare motsatsen. Jag är kanske vad man skulle kalla en teoretisk person. En sådan som har mycket kunskap och tankar om allt från samhälle till mattematik, men som ändå knappt kan hantera en såg. Inte mig emot dock, för att referera till Animal Collectives psykedeliska popdänga My Girls: "There Isn't much that I feel I need, a solid soul and the blood I bleed".

I samma låt sjunger hipsterkungarna om vikten av att vara omgiven av fyra väggar med sin familj ("four walls and adobe slats for my girls)". De skulle nog inte vilja vara i James Brolins kläder (både bildligt och bokstavligt, med tanke på hans ständiga svettrand runt halsen). Han spelar nämligen huvudrollen i The Amityville Horror,  i Sverige även känd som Huset Som Gud Glömde. Denna skräckfilm från 1979, handlar om en arketypisk amerikansk familj som flyttar in i en villa. Huset ifråga har tidigare varit platsen för en familjeslakt (av fadern i familjen), och det visar sig allt eftersom att rucklet lever!

Trailer till filmen
Av min beskrivning att döma, kan man lätt få för sig att filmen är spännande, väl uppbyggd och läskig. Men precis som med Jämtlands-fallet, är allt inte riktigt vad man tror. Faktum är att det här är en skräckberättelse som aldrig riktigt utnyttjar sin potential. Under filmens gång händer förvisso en del djävulska ting; husets fönster smäller igen på en av de tre barnen i familjen, och det har en mental inverkan på James Brolins karaktär George. Summa summarum verkar huset dock rätt harmlöst. Det leker med småflickan i familjen och sysselsätter den korkade hunden genom att öppna upp hål i golvet. Visst kan det vara rätt jävligt ibland, men vilken människa har inte varit det?

Jag tycker att huset på Amityville behöver hårdna till lite. Om du nu vill skrämma livet ur folk, kanske det vore lämpligt att välta bokhyllor över dem?

När familjen flyr från huset gråter den floder av blod från väggar och trappsteg. Inte konstigt, den måste väl ha förstått hur den misslyckades att leva upp till förväntningarna för ett ondskans näste. Eller så fick det helt enkelt en allergishock av James Brolins nylle.

Mitt namn är Edvin Ek, och jag hoppas att DU kommer att återkomma till min blogg, som jag ska försöka uppdatera ett par gånger i veckan, med film, musik och samhällets normer som huvudsakliga teman. Tills nästa gång, låter jag er förfäras av James Brolins skägg. På återseende!
Hmmmm, kanske denna egg  Kan göra slut på mitt skägg
        "Äntligen ett redskap som kan få bort min vidriga huvudbonad"

Kommentarer
Postat av: Zapdos

fett!

2011-11-03 @ 22:49:03
Postat av: ses

Haha, fett indeed! ;) i alla fall om vi pratar om allt fett från beraniesåser som måste ha fastnat i James Brolins mysiga skägg.

2011-11-05 @ 02:22:34
URL: http://ses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0