NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

Nu har jag äntligen sett den, blu-ray versionen av "Star Wars Episod VI: Return of the Jedi". Då undrar ni kanske vad som är så speciellt med det?

För er som inte varit uppdaterade på filmfronten de senaste månaderna, kan jag meddela att George Lucas gjort om filmens klimax. I scenen där kejsar Palpatine håller på att döda Luke Skywalker, ingriper Darth Vader genom att kasta Palpatine ner i dödsstjärnans avgrund. I både originalfilmen och den tekniskt uppdaterade versionen hör man bara Darth Vaders tysta andetag. I blu-ray versionen har man klippt in Darth Vaders "NOOOOOOOOOOO!" från "Star Wars Episod III: Revenge of the Sith".

Och nu har jag alltså själv vittnat denna förändning, denna demolering av ursprungsscenen. Min slutsats: Det var faktiskt inte så farligt. Det gjorde knappast filmen bättre, men då kejsar Palpatines dundrande blixtattacker och dramatisk musik ljuder samtidigt, blev det inte lika löljeväckande som jag hade trott.

Det är hur som helst tråkigt att George Lucas inte kan låta Star Wars-filmerna vara. Vad händer härnäst, kommer 3D-verisonerna som släpps 2017 innehålla Chewbacca som klär ut sig till en Jedi-riddare? Jag vågar inte ens gissa. Men denna förändring var dock inte lika dramatisk som man kan få för sig och jag rekommenderar alla som gillar film att kolla in Episod VI på blu-ray; även om jag vet att vissa ändå kommer att säga NOOOOOOOO!

Övriga saker jag kom att tänka på efter att ha sett om Return of the Jedi är:

1.Den datoranimerade sångduon som klipptsa in under musikframträdandet i Jabbas högkvarter känns så ofattbart malplacerat. En orange alien med pussmun som tar uppmärksamheten från den blåe orgelelefanten, vad fan är detta nu då?

2.Det är alltid lika härligt att se Leia strypa Jabba the Hutt, denna groteske jätteödla.

3.Chewbacca gör inte lika många ljud som i Episod V, vilket på sätt och vis är lite befriande...

4.Ewokerna är inte alls så dåliga som jag minns dem. Den här gången köper jag faktiskt att de spöar Storm Troopers, det är ju trots allt deras hemplanet. Men hur de kunnat förbereda två stockar fastspända i lianer för att ta kål på en AT-ST, det vete fanken....

5.Varför måste allt centrera kring Lukes relation till Dart Vader, borde han inte värdera sin dotter Leia lika mycket? Varför ombes Leia inte tränas upp till en Jedikrigare för att slåss mot rymdimperiet? Nej just det, Leia får nöja sig med att visas upp kedjad tillsammans med Jabba i rymdbikini. Fina könsideal Lucas!

6.Jag blir nästan lite besviken när filmen är slut. Jaha, rymdimperiet är störtat och alla Ewoks dansar som galningar; är allt bara chill nu? Det är nog därför The Empire Strikes Backs är min favorit av Star Wars-filmerna, man vet att karaktärerna mår skit och att det kommer att komma ännu mer skit. Känns lite mer spännande än att mysa i trädkojor...

Min slutsats är ändå att Episod VI faktiskt är en helt fantastisk film. Min 9-åriga lillasyster tyckte att detta var världens bästa film. Jag tycker också att den är älskvärd. Dock inte riiiktigt av samma klass som de två första, helt enkelt.
Ewokerna är ju betydligt bättre och skönare än jag minns dem. Snacka om comic relief!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0