Santa Lucia

"Ajajaj, är stackar'n så förvirrad att han inte fattar att det inte är den 13:e December?". Nejdå, helt borta är jag inte (även om jag trodde att idag var lördag tills typ nu ^^ ). Anledningen att jag refererar till Lucia, är för att det är aktuellt med länstidningens Luciatävling. Jämtlänningarna vältrar sig i valet av helgonmimik, det är ju trots allt denna lucia som skall representera vårat vintriga landskap.


När jag idag var vid rådhuset för att höra mina supersystrar sjunga med sina körer, uppenbarade sig också dessa entusiastiska kandidater till årets luciatävling mot slutet av "showen" (körerna hade sjungit näsan alla låtar). Upp stiger sju stycken tjejer, som jag inte alls tänker klaga på som personer, varför skulle jag ens överväga det?

Nej, det som stör mig, är hur denna tävling är så fixerad på våra sociala normer. Utan att egentligen döma någon, har jag kommit på ett problem med inte bara denna, utan de flesta luciatävlingarna i Sverige: Det är bara kvinnor som varit kandidater.

Och vad är det som är så konstigt med det då? Lucia var ju för guds skull en kvinna, då kan väl inte en man gestalta henne?! Vi snackar ju trots allt kristen tradition här!!! Ja, jag fattar dessa argument, men kan ändå inte undgå att tycka att det är tråkigt att hela luciagrejen ska vara så könsfixerad. Killar är stjärngossar, tjejer är tärnor, osv, osv. Det verkar som att alla gestaltningar av roller är begränsade till könet man ska gestalta, med andra ord är könet intressantare än personen.

Jag minns exempelvis i början av högstadiet, när jag och ett par till killar skulle klä ut oss i kjol och blus på skolavslutningen, mest som en kul del av showen. Lärarstyrelsen ansåg dock att det skulle "kunna uppröra äldre i publiken", varpå vi fick ha kläder anpassade för den traditionella mansnormen.

Precis så här känns lucian. Ja, jag vet att Lucia var en kvinna, men varför skulle inte en man kunna gestalta Lucian, precis som en tjej skulle kunna gestalta jultomten? Lucia är trots allt en form av teater, en konstart där det är uttrycket och inte de naturvetenskapliga reglerna som gäller.

"Vi vill inte ha någon fåfäng fjolla som förstör det fina med juletiden". Varför skulle det vara mer "fjolligt" än om valfri tjej gör exakt samma sak, det handlar om ett vitt skynke och ljus på huvuden juh! För mig går julen ut på att värdera alla människoliv, oavsett kön, tro eller någonting annat.

Då denna fråga knappt ens har lyfts, kan jag knappast döma någon för detta fenomen. Det ligger ju dock mycket social kontroll bakom att det aldrig har kommit upp. Just därför känner jag just nu en så stark vilja att ställa mig upp, med händerna i luften och skrika "Kvinna som man, alla kan luciarollen ta an!"

Fint och vackert, men vore det verkligen mindre vackert om en man gjorde detta?

Kommentarer
Postat av: Livlig

Jag kan stolt meddela att jag har varit Lucia själv, som 13-14 åring. Detta pga. brist på kvinnor just då och kanske inte tack vare min egen förträfflighet. Det hade varit mer intressant om jag tävlat mot några tjejer i samma ålder och vunnit "rollen" som Lucia för att jag helt enkelt var bäst lämpad.



Icke desto mindre var det bra då tillställningen var hos scouter med en stor del äldre (och kristna, och konservativa) som inte tycktes bry sig om att det var en manlig Lucia. Inte argt åtminstone, utan mest glatt --och det bjuder jag på.

2011-11-28 @ 07:33:47
Postat av: ses

Fasen vad härligt, det är just ett sådant sammanhang som borde vara helt självklart och inte ett undantag!



Även om det var som en nödlösning, var det ju kul att höra att ingen höjde ögonbrynen nämnvärt, med andra ord kanske min tes om att ingen accepterar manliga lucior inte stämmer? Det är väl upp till bevis när man får se hur "getingarna" reagerar när man skakar om i "getingboet".

2011-11-28 @ 09:21:04
URL: http://ses.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja du Edvin vad ska jag tycka. jag tror du skulle göra dig bra som Lucia, men jag har svårt att tänka mig Lucia med helskägg. Jag är väl gammalmodig säger farmor.



2011-11-30 @ 21:58:35
Postat av: Anonym

Ja du Edvin vad ska jag tycka. jag tror du skulle göra dig bra som Lucia, men jag har svårt att tänka mig Lucia med helskägg. Jag är väl gammalmodig säger farmor.



2011-11-30 @ 21:59:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0