Pledging my time; De 50 filmerna

"I'm making an offer he can't refuse"


God kväll alla kära och asexuella! Maj månad har kommit igång, och jag har för första gången deltagit i ett 1:a maj tåg. Komiskt nog fick jag debutera med att hålla i megafonen och skrika arbetarramsor i astronomiska decibel-nivåer! Att jag sedan, på högsta volym, råkade sätta på en alarmsignal på ljudapparaten ifråga, är en mindre viktig detalj i mitt försök att glorifiera mig!
Black Box Recorder är för övrigt en briljant trio musikanter. Med låtskrivargeniet Luke Haines i spetsen, lyckas de mixa electronica med texter lika mörka och satiriska som Ricky Gervais vänstra hjärnhalva!
Men för att, som vissa påstår att Norrlänningar är förvånansvärt bra på, gå rakt på sak, så har min senaste vecka gått åt att konstruera en lista.

Det hela började med att jag inte fick något av mina individuella gymnasieval. Jag hade valt FYRA kurser (t.ex etik, internationella relationer), men ingen av dem blev av. Resultatet av detta blev att jag fick ta det som fanns av restplatser. Förstå vilken utsatthet. Men likt ett guldäpple som fallit ned från ett till synes ordinärt äppelträd, såg jag där en kurs jag visste skulle bli kul; Film och tv-kunskap.

För er som inte vet är film mitt absolut största intresse. Under mina mest intensiva högstadieperioder kollade jag på mer än en film per dag i snitt! Att jag dessutom spenderat otaliga timmar med att läsa OM film, gör bara min insatthet än djupare. Med andra ord, jag har koll på det här med film!

Jag ställde mig ändå en fråga; vilka riktigt viktiga filmer har jag missat? För de flesta skulle denna lista kunna fyllas rätt lätt. Okej, nu är jag hård, men jag känner ärligt talat knappt någon som har sett, eller ens känner till, hörnstenar i filmhistorien som "Citizen Kane", "8½" eller "Apocalypse Now". Tolka inte detta som ett dömande, jag pekar helt enkelt på att den stora massan vanligtvis redan har dussintals viktiga och världshyllade filmer de missat. Det guldfatet har jag dock redan nafsat i mig mycket av.

När det väl kom till kritan insåg jag ändock en sak; man har alltid sina luckor. Efter att ha fixat och trixat fic k jag till att det fanns en hel del riktiga klassiker och stilbildare jag missat totalt. Det är alltså dessa filmer som blev min lista, på 50 stycken cinematiska verk.

Vad ska jag då göra med denna lista? Enkelt: Jag ska se dessa 50 filmer innan sommarlovet slutar. Egentligen är det tämligen fånigt att sätta upp såna mål, men jag ser det även som ett sätt att skriva lite om film här. Målet är nämligen att blogga lite kort om alla filmer från listan jag ser. Ni förstår grejen va?

Jag tänker inte skriva mycket mer, utan ger er min lista, en sammanställning av upplevelser från vitt skilda decennier, nationer och genrer. The watching has begun:
  • The Birth of A Nation (1915) - D.W. Griffith
  • Intolerance (1916) - D.W. Griffith
  • Körkarlen (1921) - Victor Sjöström
  • Sunrise: A Song of two Humans (1927) - F.W. Murnau
  • L'age D'or (1930) - Luis Buñuel
  • M (1931) - Fritz Lang
  • L'atalante (1934) - Jean Vigo
  • Triumph Des Villen (1935) - Leni Riefenstahl
  • La Regle Du Jeu (1939) - Jean Renoir
  • The Magnificent Ambersons (1942) - Orson Welles
  • Osessione (1943) - Luchino Visconti
  • Les Enfants Du Paradis (1945) - Marcel Carné
  • A Matter of Life and Death (1946) - Michael Powell, Emeric Pressburger
  • Double Indemnity (1946) - Billy Wilder
  • Sunset Boulevard (1950) - Billy Wilder
  • Flicka och Hyacinter (1950) - Hasse Ekman
  • Umberto D (1952) - Vittorio De Sica
  • Ugetsu Monotagari (1953) - Kenji Mizoguchi
  • Ordet (1954) - Carl Theodor Dreyer
  • The Night of the Hunter (1955) - Charles Laughton
  • Rebel Without a Cause (1955) - Nicholas Ray
  • Apu Trilogy (1955-1959) - Satyajit Ray
  • The Searchers (1956) - John Ford
  • La Notti Di Cabiria (1957) - Federico Fellini
  • Kumonosu-jō (1957) Akira Kurosawa
  • Letyat zhuravli (1957) - Mikhail Kalatozov
  • Orfeu Negro (1959) - Marcel Camus
  • Hiroshima - Mon Amour (1959) - Alain Resnais
  • L'année Dernieère á Marienbad (1961) - Alain Resnais
  • La Jetée (1961) - Chris Marker
  • Lolita (1962) - Stanley Kubrick
  • Le Mépris (1963) - Jean-Luc Godard
  • La Battagila Di Algeri (1965)Gillo Pontecorvo
  • Marketa Lazarová (1967)František Vláčil
  • Jag Är Nyfiken - Blå/Gul (1967) - Vilgot Sjöman
  • If... (1968) - Lindsay Anderson
  • Kes (1969) - Ken Loach
  • Andrei Rublev (1969) - Andrei Tarkovsky
  • Sayat-Nova (1969) - Sergei Paradjanov
  • Petra Von Kant (1972) - Rainer Werner Fassbinder
  • El espíritu de la colmena (1973) - Victor Erice
  • Turks Fruit (1973) - Paul Verhoeven
  • O Thiassos (1975) - Theo Angelopoulos
  • Picnic At Hanging Rock (1975) - Peter Weir
  • 1900 (1976) - Bernardo Bertolucci
  • Stalker (1979) - Andrei Tarkovsky
  • Fitzcarraldo (1982) - Werner Herzog
  • Requiem For A Dream (2000) - Darren Aronofsky
  • Hable Con Ella (2002) - Pedro Almodovar

C'est tou!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0