Mina 200 favoritlåtar: Det första hektot

I mina yngre dagar var jag nästan skrämmande ointresserad av musik. Detta var inget märkvärdigt under mina förskoleår, knappt något dagisbarn har väl utvecklad kultursmak vid 5 års ålder. Men i och med mina första trevande steg genom lågstadiet och framåt, var det tydligt att mitt liv inte formades av toner. När andra barn pladdrade om sexistiska Markoolio-hits hade jag fullt upp med att klicka mig igenom PS2:ans spelrepertoar, och plötsligt hade jag blivit 10 år utan någon större skillnad. Att klaga på Green Day var inget problem, men jag hade ingen egen "Wake Me Up When September Ends" att hänvisa till som bra musik. Mitt liv saknade soundtrack, och det skulle fortsätta så ett tag.
 
När jag började högstadiet var jag fortfarande historielös i ljudupplevelser. Radion nynnade glatt sina listettor, men min värld bestod endast av äventyrsspel och att rita. Men så hände något. Jag grävde fram "Led Zeppelin IV" ur faderns skivsamling. Efter det har ingenting varit sig likt. Från att inte hört talas om Nirvana och Bob Dylan, blev jag expert på populärmusikens historia.
 
Idag är musik ett av mina stora intressen; Allt ifrån den klassiska muskkens historia, till jazz, electro och rock. Jag har nu bestämt mig för att publicera en fet lista med mina 200 absoluta favoritlåtar. Jag har valt att inte inkludera klassisk musik, eftersom symfonier, operor, konserter och sonater inte riktigt går att definiera som regelrätta låtar. 
 
Det har varit en hård kamp, med mycket sorg och tragik involverat. Men nu är den klar, och i detta inlägg kommer jag att publicera de första 100 låtarna, alltså plats 200-101. Eftersom jag hade enorma problem med att rangordna de 100 bästa, valde jag att skita i det med dessa. Istället följer en lista med banden i bokstavsordning. Hoppas att ni glädjs åt egna favoriter, provoceras av konstiga val eller kanske hittar något nytt att digga till. 
 
Världens bästa låtar, plats 200-101:
 

Animal Collective – Peacebone

Animal Collective – My Girls

The Auteurs – Valet Parking

Baader Meinhof – Baader Meinhof

The Band – The Weight

The Beatles – A Day In the Life

Björk – Bachelorette

Blue Öyster Cult – (Don’t Fear) the Reaper

Bob Dylan – Visions of Johanna

Boredoms - 7→ (Boriginal)

Brian Eno – Golden Hours

The Chameleons – Mad Jack

The Chills – Heavenly Pop Hit

The Clash – Carreer Opportunities

Cocteau Twins – Lorelei

Curtis Mayfield – Pusherman

David Bowie – Five Years

David Bowie – Be My Wife

Depeche Mode – Enjoy the Silence

Eels – Grace Kelly Blues

Elvis Costello – Pump it Up

Feist – The Bad In Each Other

The Flaming Lips – Race for the Prize

Gang of Four – Life, It’s A Shame

Genesis – The Cinema Show

Gentle Giant – In A Glass House

Happy Mondays – God’s Cop

Herbie Hancock – Chameleon

Iron Maiden – Children of the Damned

The Jesus & Mary Chain – Just Like Honey

John Coltrane - My Favorite Things

Joni Mitchell – Big Yellow Taxi

Joy Division – Love Will Tear Us Apart

Kate Bush – Cloudbusting

King Crimson – 21st Century Schizoid Man

King Crimson – Lizard

King Crimson – Fracture

King Crimson – Starless

Kraftwerk – Trans-Europe Express

Led Zeppelin – Gallows Pole

Led Zeppelin – Ten Years Gone

Leonard Cohen – The Stranger Song

The Mamas & the Papas – California Dreamin’

Manic Street Preachers – Motorcycle Emptiness

Marillion – Script For A Jester’s Tear

The Mars Volta – Tetragrammaton

Marvin Gaye – I Heard It Through the Grapevine

Massive Attack – Unfinished Sympathy

Metallica – Master of Puppets

Miles Davis – So What

Miles Davis – Pharaoh’s Dance

Nas – It Ain’t Hard to Tell

Neutral Milk Hotel – Holland, 1945

Nick Cave & the Bad Seeds – O’ Malley’s Bar

Nick Drake – Cello Song

Nico – Chelsea Girls

Nina Simone – Ain’t Got No…I Got Life

Panda Bear – Bros

Patrick Wolf – House

Patti Smith – Free Money

Pink Floyd – Astronomy Domine

Pink Floyd – Time

Pink Floyd – Welcome to the Machine

Pink Floyd – High Hopes

Pixies – Debaser

PJ Harvey – Rid of Me

Primal Scream – I’m Comin’ Down

Radiohead – Paranoid Android

Red House Painters – Shadows

Roxy Music - If There Is Something

Roy Orbison – In Dreams

Rush – La Villa Strangiato

Sam Cooke – A Change Is Gonna Come

Serge Gainsbourg – Melody

Sigur Rós – Svefn-G-Englar

Sly & the Family Stone – Stand!

Sly & the Family Stone – Luv ’N’ Haight

The Smiths – The Headmaster Ritual

Soft Machine – Facelift

Sonic Youth – Hey Joni

Son Volt – Tear Stained Eye

The Stooges – I Wanna Be Your Dog

Super Furry Animals – God! Show Me Magic

Talk Talk – Eden

Talking Heads – The Big Country

Teenage Fanclub – Sometimes I Don’t Need to Believe In Anything

Television – See No Evil

Tom Waits – Ice Cream Man

Tom Waits – Heartattack and Vine

Tom Waits – Jersey Girl

Tom Waits - Underground

Tool – 10000 Days (Wings part 2)

The Triffids – Wide Open Road

Van Der Graaf Generator – Lost

Van Der Graaf Generator – Scorched Earth

XTC – All Along the Watchtower

Yeasayer – 2080

Yes – Roundabout

Yes - Heart of the Sunrise

Änglagård – Jordrök

 


Kommentarer
Postat av: probably a man, right?

Bra musikval, har dock personligen aldrig gillat Led zepplin, men man kanske ska ge dem en chans?....

Svar: Jag kan förstå om Zeppelin inte faller dig i smaken! Dels är ju vissa av deras låtar hiskligt uttjatade, och sen är deras "baby"-texter rätt fjantiga. Vad som ändå gjorde de så bra var hur de, till skillnad från sina samtida hårdrockskolleger, inkluderade andra musikstilar som folkmusik och blues i sitt ljudlandskap. Mitt tips är att ändå ge dem en chans, framför allt låtarna som förvaltar gamla musiktraditioner. Led Zeppelin III är den skiva som bäst representerar deras musikaliska bredd, den rekommenderas varmt!
Edvin Ek

2013-05-15 @ 17:30:58
Postat av: liparen

sting? vart har du han :,,(

Svar: Inte min favorit tyvärr. ;) Gillar dock Fall Out och Every Breath You Take väldigt mycket.
Edvin Ek

2013-05-18 @ 15:43:58
Postat av: re:liparen

vad tycker du om Desert Rose då??

Svar: Inte hört, men lyssnade nu. Kanske inte riktigt min smak, föredrar nog tidiga Police. Men har ju inte satt in mig så mycket i hans solokarriär heller.
Edvin Ek

2013-05-21 @ 21:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0