Några saker om hen

-Hen är ingen höna

-Hen kommer inte nödvändigtvis att förbättra könsskillnader i samhället

-Hen kommer knappast utrota könsroller

-Hen är inte ett försök att asexualisera världen

-Hen är en språklig lösning på att beskriva en person av okänt kön. Det är helt enkelt mer språkligt passande att säga 'tänk dig en person som utbildar sig till polis, hen kan inte vara riktigt klok'.

-Hen har använts som ett verktyg för att uppmärksamma sexuell identitet, men behöver nödvändigtvis inte ha med hbtq att göra.

-Hen är ett bra sätt att motverka faktumet att man nästan regelbundet säger 'han' om en okänd person.

-Folk belyser problemet med hen, men belyser sällan problemet med att vi idag separerar pronomen utifrån kön. Notera att man inte säger "du" eller "dä", "jag" eller "jeg" beroende på kön.

-Hen underlättar byråkratiska skrifter där man ofta använder frasen "han eller hon"

-Ingen är tvingad till att använda hen, precis som man inte är tvingad att använda något ord

Du som är kritisk till hen, kanske bör ställa dig ett par frågor:

1.Vad är anledningen att jag motsätter mig språklig effektivisering?
2.På vilka grunder försvarar jag att ENDAST 'han' och 'hon' ska existera i språket? Är det rädsla för förändring? Rädsla för att tappa bort sina könsroller?
3.Ser jag könsroller som så viktiga att människor som motsätter sig dem gör något fel?
4.Vad anser jag är viktigast av tradition enligt gamla värdegrunder eller utveckling i takt med samtiden?

Jag använder idag fortfarande hon och han när jag beskriver män och kvinnor i min omgivning. Varför gör jag detta? Är det för att jag aktivt i meningen måste precisera personens kön? Jag gör ju inte samma sorts språklig skillnad mellan olika hudfärger, olika åldrar, olika sexualiteter?

Nej, det är för att det är en språklig norm, en norm som det kanske finns vissa skäl att ifrågasätta. Jag tycker att könsroller är ett större problem än kampen att motverka könsroller. Därför kommer jag inte bry mig om en person använder uttrycket han, hon eller hen.

Detta av en enkel anledning: någon gång i min barndom fick jag höra att det var insidan och personligheten som räknas. Jag tror nog att jag köper den sensmoralen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Människan älskar att dela in varandra i olika kategorier.

Svar: Definitivt. Det blir mycket bekvämare att organisera efter mönster istället för att vara anspråkslös från första början!
Edvin Ek

2014-02-10 @ 23:32:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0